Námořní jachting a neobvyklé postavení Čechů v zájmu o moře

 

Málokteré sportovně-rekreační odvětví v poslední době zažívá tak nebývalý a vytrvalý vzestup zájmu, jako je námořní jachting. Zvláště po rok a půl trvající nucené přestávce celé národy vyrazily na moře. Last minuty už neexistují, někdy v červnu už nebylo pro opozdilce možné sehnat lodě. Prostě – vyprodáno! Loděnice nestíhají, objednávky nových lodí už téměř vyčerpaly kapacity na rok 2023.

Mezi vnitrozemskými národy mají Češi neobvyklé postavení v zájmu o moře. Po desítky let dlouhé nucené abstinenci jsme se po roce 1989 vydali nejen k moři ale i na moře. Po nesmělých začátcích na palubách amatérských plachetnic, kterým jsme říkali „garážovky“, se u nás objevily první agentury pracující zavedeným způsobem na bází spolupráce se zahraničními majiteli lodí. A pak u nás jako houby po dešti začaly růst charterové agentury, nabízející pronájem rekreační nebo i sportovní jachty na moři. Začínalo se v Chorvatsku vesměs právě na těch garážovkách, které jejich majitelé odvezli k moři a potom nabízeli k černému charteru, tedy bez registrace, pojištění, technických prohlídek, a hlavně bez placení daní. To se pochopitelně nelíbilo místním majitelům lodí, a tak doba, kdy český kapitán tvrdil, že za sezónu za ním přijelo sto kamarádů na návštěvu, rychle skončila.

Postupně se ale začala u nás tvořit vrstva skutečně profesionálních charterových agentur. To znamená obdobných firem jako jsou cestovní kanceláře a cestovní agentury. Většina těchto subjektů nemá samozřejmě vlastní lodě, ale zastupuje tady zahraniční rejdaře, kteří vlastní různě veliké flotily námořních jachet. Je tady několik gigantů evropského i celosvětového významu. Tím myslím zahraniční trh, kde na prvním místě stojí velké firmy jako jsou Kiriacoulis Mediterranean, Dream Yacht, VPM Bestsail, Sunsail-Moorings a další. Existuje i spousta malých nebo středních firem, v Řecku, v Chorvatsku a v jiných charterových destinacích, které mají každá několik lodí. Většina z nich jsou seriózní, o své lodě se dobře stará, a poskytuje svým – tady i našim – zákazníkům vynikající servis. Menšina je takových, kteří se snaží přiživit na starších lodích, které velké firmy už jako použité odprodávají. Samozřejmě u těchto firem je nebezpečí určitého nesolidního přístupu. Proto je velmi důležité dát si pozor na výběr českého agenta, který zprostředkuje pronájem lodi, protože česká agentura už má většinou dlouholetý profesionální přehled o jednotlivých svých zahraničních partnerech. Ty skutečně profesionální agentury jsou sdruženy v Asociaci charterových agentur, kde si navzájem předávají všechny informace o zkušenostech, jak pozitivní, tak negativní. Využít nabídky místních (tedy chorvatských) majitelů lodí k přímému pronájmu nedoporučuji, dost často to bez odborné pomoci agentury špatně končí.

Z původně téměř výlučné charterové destinace, kterou bylo Chorvatsko, které stále zůstává pro většinu našich jachtařů dominantní, se zájem přesunul nejdříve také na Řecko, ale posléze na Itálii od Toskánska až po Sicílii, Sardinii, Korsiku, jižní Francii, Baleárské ostrovy, Turecko, tolik jen Středomoří. Jak se zvyšovala kupní síla našich jachtařů, tak mnozí z nich vyrazili už dál a oblíbenou jachtařskou destinací se stalo zejména Karibské moře, které umožňuje vyrazit ze zimou zastižených Čech a Slovenska do krásného tropického ráje na karibských ostrovech od Britských panenských ostrovů po celý pás Návětrných a Závětrných ostrovů (Leeward a Windward Islands), až po Trinidad a Tobago. Nejoblíbenější odjezdovou destinací je tady francouzský Ostrov Martinique, kam se spolehlivě dá dostat přes Paříž dále už přímým vnitrostátním letem. Cena zpáteční letenky v poslední době před pandemií spadla až značně pod 20 tis. Kč. Hlavní sezóna, kdy fouká příznivý pasátní vítr je od prosince do května. Naši jachtaři poměrně rychle objevili také krásu Seychel a Thajska. Ti náročnější se potom vypravují i do Francouzské Polynésie. Ta poskytuje zase jiný a zcela nevšední zážitek. V případě jižního Tichomoří ovšem musíme chápat, že jachtařská sezóna se tam kryje s naší letní sezónou. V tropických vodách se totiž plachtí v jejich „zimě“. Léto je obdobím dešťů a hlavně tropických bouří. Proto na jižní polokouli naše zimní období je právě tím, kdy můžeme očekávat nejvíce nebezpečí, když už ne bouří, tak špatného deštivého počasí. Nicméně pravé cyklony jsou na Tahiti velmi vzácné.

Ze začátku u nás bylo poměrně málo lidí, kteří uměli řídit námořní jachtu a kteří měli nějaké znalosti s navigací. Postupně se to začalo měnit. Začala vznikat školicí střediska, připravující adepty pro získání kapitánských průkazů. Samozřejmě velmi rozličné úrovně, jak instruktorů, tak i pochopitelně jejich absolventů. Řada našich jachtařů se spokojila s chorvatskými průkazy, jejichž získání bývalo velmi snadně a které se dají do dneška získat podstatně snadněji oproti českým tak zvaným ministerským průkazům Je nutné všechny upozornit, že tyto takzvané chorvatské průkazy jsou platné pouze pro teritoriální moře Chorvatské republiky. Pokud tedy někdo chce spojit svůj život s Chorvatskem, nelze proti tomu nic namítnout. Ale v jiných vodách pak v případě pojistné události má pojišťovna záminku k odmítnutí plnění. A to se může pěkně prodražit. Získání českého průkazu od Námořního úřadu Ministerstva dopravy je náročnější. Ale absolventi těchto školení jsou také lépe vybavení jak teorií, tak praxí. Samozřejmě, že získání průkazu ještě neznamená, že námořnické umění ovládáte. Je to asi takové, jako když máte čerstvý řidičský průkaz a vyrazíte poprvé sami na cestu novým autem. Trvá ještě dlouho, než o sobě můžete říct, že jste řidičem. Nicméně plavby s pronajatým skipperem, neboli kapitánem plachetní lodi, jsou čím dál tím vzácnější.

Pozorujeme už desetiletí jednoznačně nástup uzavřených společností kamarádů a rodin, které si pronajmou jachtu sami pro sebe celou. Už není také tak třeba počítat každé Euro, aby se to zlevnilo a domy kdy se lodě naplňovaly do posledního místa nesourodou skupinou lidí, jsou pryč. Zákazníci si objednávají větší lodě, sledují stáří lodě a raději připlatí, jen aby měli novější, luxusnější loď. Velkým hitem posledních let jsou katamarány. Plachetní katamarány nejsou sice pro milovníky nějakých opravdu divokých moří, protože jsou určeny více pro rekreační plavbu (samozřejmě jsou i závodní speciály, ale to není téma tohoto článku). Tyto katamarany poskytují zcela nebývalý komfort v kajutách, všude stojná výška, pohodlné téměř manželské postele, dnes již standardem jsou čtyři koupelny se čtyřmi toaletami a nebývalý prostor i v takzvaném salonu a venkovním kokpitu. Tyto krásné lodě lze pronajmout dnes prakticky ve všech jachtařských destinacích, které jsme si výše vyjmenovali.

Když vezmeme v úvahu všechny destinace, tak dovolenou na moři můžete strávit prakticky v kteroukoli roční dobu. Sezóna v Chorvatsku začíná většinou začátkem května nebo koncem dubna, ovšem počasí vás tam v tuto dobu může ještě chvilku zaskočit a musíte počítat s tím, že pokud máte rádi trošku rekreační plavbu, tak by mohlo být třeba jeden dva dny zůstat v přístavu a počkat na lepší časy. Hlavní sezóna je potom červenec a zejména srpen, ten bysme příliš nedoporučovali, protože v srpnu se do Chorvatska nastěhuje půlka Itálie a je dosti obtížné získat místo nejen v maríně, ale často i v dříve pusté zátoce. I ty bývají plné. V září se opět situace uklidní.  Obdobná situace platí i pro Řecko, kde je ovšem sezóna trošku delší a v oblasti kolem Athén snad kromě ledna můžete vlastně plachtit po celý rok. A pak tady máme exotické destinace, jak jsme si již řekli Karibské moře, ale také Seychely. Ty jsou také velice krásné, nebývají tam velká překvapení ze strany počasí. Jako na jižní polokouli se sezóna také překrývá s letní sezonou v Evropě, ale dá se tam bez problémů jezdit i v naší zimě. Pokud se tedy smíříte s občasným deštíkem. Počasí v celém Indickém oceánu je totiž diktováno monzunovými systémy. Takže v období zimního monzunů na Seychelách paradoxně oproti severnímu Indickému oceánu může častěji sprchnout. Thajsko je pak zimní sázka na jistotu. Zvláště zajímavou a nepoznanou oblastí jsou francouzské ostrovy kolem Nové Kaledonie. Je to sice daleko, letí se tam dlouho, ale jste odměněni atypickou a krásnou přírodou a úžasným živým mořem.

Nezbývá tedy než si vybrat loď k pronájmu, charteru.  Samozřejmě, že zde hraje roli cena a úroveň požadovaného pohodlí. Ceny pronájmu lodí se neobyčejně liší v průběhu sezóny. V Evropě hlavní tedy nejdražší sezóna je téměř vždy výhradně v srpnu, Vedlejší hlavní sezóna trvá s výjimkou srpna někdy od června do půlky září, a potom jsou ty vedlejší sezóny. Cena se mezi sezónami může lišit až o dvojnásobek. Samozřejmě, že je také důležité vzít v úvahu stáří lodi, typ lodi, pro kolik je osob. Novější lodě se pronajímají pochopitelně dráže, protože je tam větší naděje že na lodi nebudete mít žádné technické problémy. Samozřejmě je zde spousta technických vymožeností, které usnadňují plavbu i pohodlí na lodi. Katamarany jsou zvláště vhodné pro rodiny s malými dětmi. Moje malá dceruška byla v Karibském moři poprvé ve věku čtyř měsíců a když jí byly čtyři roky, tak se mnou na katamaranu přeplula celý Atlantik a byla naprosto nadšená. Obavy z toho, že by dítě nebylo na lodi spokojené, jsou zcela zbytečné. Děti se velmi rychle adaptují a většinou se naučí na lodi pohybovat rychleji, než jejich rodiče.

Krásná romantická dovolená na lodi každého uchvátí a myslím, že kdo to jednou zkusí už možná nebude chtít někdy vyrazit na dovolenou tak zvaně „na deku“. Jachtařskou dovolenou je možné pojmout buď sportovně, anebo naopak rekreačně. Každý si v podstatě může uspořádat cestovní itinerář podle svého. Někdo chce plachtit, někdo se chce potápět. Někdo si chce užívat odpočinku v pusté zátoce a někdo naopak se radovat z kulinárních a somelierských nabídek po celém světě. Každý si může vybrat přesně to svoje.

Důležité je, aby se do toho nikdo nepouštěl takříkajíc po hlavě a dbal na doporučení renovovaných a zavedených zprostředkovacích charterových agentur, zejména těch, které jsou zaručeny členstvím v Asociaci charterových agentur ČR.

Poslední otázka se týče mořské nemoci. Většina lidí ji nemá a nikdy neměla. Ve výjimečných případech se jí naopak někdo nikdy v životě nezbaví. Ale v zásadě je opravdu málokdo, kdo by to nezvládl tím způsobem, aby mu to zabránilo v příští takové dovolené na moři. Důležité je, aby si léky, zejména klasický Kinedryl, ten, kdo si není zcela jist, že mu bude dobře, alespoň na začátku vzal čtvrt hodiny až 20 minut před vyplutím. Pak to funguje opravdu téměř stoprocentně. Nezbývá než všem popřát krásnou dovolenou na moři a ty nejkrásnější zážitky, jaké nikdy při pozemní dovolené nemůžete zažít.

Mohlo by se vám líbit